QUE ÉS LA SOCIOMETRIA?
La sociometria analitza
i avalua les relacions internes d’un grup i el rol que el subjecte ocupa
(Cabrera, 1986). Jacob Levy Moreno va ser el fundador de la sociometria. En el
llibre Who Shall Survive? (1934) estableix una tècnica matemàtica per mesurar i
representar gràficament les relacions humanes dins de grups naturals.
Moreno parla del telé, tendència natural del ser humà
per establir vincles emocionals amb l’altre que condueix a l’atracció o rebuig.
Moreno diu que hi ha una relació sana si hi ha congruència en el sentit de la
telé, ja sigui d’acceptació, rebuig o neutre (quan A sent atracció per B, la B
sent atracció per A). Si observem una pobre emissió d’eleccions per part dels
membres, o si aquestes es dirigeixen cap a fora del grup existeix una dèbil
telé estructura
TÈCNIQUES SOCIOMÈTRIQUES:
Hi ha moltes tècniques sociomètriques: test del paper, test d’interacció,
test d’espontanietat, psicodrama, Sociodrama, Pel·lícula cinematogràfica terapèutica…
Però la més usada en contexts escolars és el sociograma. És d’aplicació senzilla i pot ser aplicada en edats
primerenques. Fins i tot es pot passar oralment si l’alumne no sap escriure,
com passa amb l’alumne LI, tenim en compte la confidencialitat que més endavant
exposaré. Tot i que generalment s’aplica en grup i per escrit. L’alumnat anota el/s
nom/s de les persones del grup que elegiria en una o varies situacions,
responent a diferents preguntes. En el nostre cas decidim que s’escolli només
una persona degut a que la mostra és molt petita. Permet representar
gràficament les relacions d’atracció i rebuig. En el nostre cas no considerem
adient les preguntes de rebuig (a qui no escolliries?), perquè poden influir
negativament en la socio-afectivitat de l’alumne. Per tant totes les preguntes
seran de caràcter positiu. Es fan una pregunta de tipus efectiu (company de taula)
i dues preguntes de tipus afectiu. Es podrien afegir preguntes de percepció
d’acceptació (quin company creus que et convidaria a la festa?) o de percepció
de rebuig (quin company creus que no et convidaria a la seva festa?).
CONDICIONS:
Moreno indica les condicions següents d’aplicació sociomètrica:
·
Els límits
del grup han d’estar clars pels subjectes, la qual cosa no ha passat, doncs
afegeixen la SH que és una alumne que no està en el grup-classe. Hauríem
d’haver posat a la pissarra els noms dels alumnes. O en el paper que s’entrega
a l’alumne es podrien posar el nom de tots els alumnes i només es requerís una
creu, la qual cosa també facilitaria l’autonomia dels alumnes que no saben
escriure.
·
Els
subjectes han d’elegir els membres en base a un criteri específic (anar
d’excursió…).
·
Els
resultats han de servir per resestructurar posteriorment el grup en la vida
real.
·
És
imprescindible assegurar la confidencialitat de les respostes. La qual cosa no
fou garantida, en KE va mirar el paper d’en GA i va començar a repetir el nom
llegit. En GA respon agressivament enfadant-se i plorant.
·
Les
preguntes han d’adaptar-se al nivell de comprensió dels membres del grup.
·
El grup
ha de portar cert temps perquè s’hagin pogut formar suficients llaços afectius.
OBJECTIUS:
El sociograma ens permet detectar:
·
Preferències
intel.lectuals.
· Preferències
afectives.
·
Acceptació
d’un alumne en el grup.
·
Cohesió
del grup.
·
Existència
d’un líder.
·
Localització
de subjectes aïllats.
Matriu sociomètrica:
La sociomatriu és una
taula de doble entrada que permet comparar el que el subjecte aporta al grup i
el que rep i la visualització de les relacions reciproques i el seu caràcter
previst o no.
Alumnat elegit
|
|||||||||
Alumnat elector
|
SH
|
EL
|
GA
|
LI
|
JC
|
ZA
|
KE
|
KA
|
|
SH
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
||
EL
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
||
GA
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
||
LI
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
||
JC
|
2
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
||
ZA
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
||
KE
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
||
KA
|
2
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
Índex sociomètrics:
·
Individuals:
1.
Índex de popularitat-impopularitat:
El status sociomètric és el conjunt d’atraccions i
rebutjos.
Status sociomètric positiu
SS+ = nº eleccions rebudes/nºde
subjectes-1
Status sociomètric negatiu
SS- = nº de rebutjos
rebuts/nº de subjectes-1
2. Índex
d’expansivitat : simpatia
- antipatia
E+ = nº d’eleccions
emeses/nº de subjectes-1
E- = nº de rebutjos
emesos/nº de subjectes-1
·
Grupals:
1. Índex d’activitat
del grup:
IA = (nº d’eleccions emeses
pel grup/nº de subjectes-1)*100
2. Índex
d’associació o cohesió del grup:
K+ = nº d’eleccions recíproques/n-1
3. Índex de dissociació del grup:
K- = nº de rebutjos recíprocs/n-1
4. Índex de coherència del grup
I.C. = Eleccions recíproques/eleccions
efectuades
En aquest cas, molts d’aquests
índexs no poden ser obtinguts. Trobem una alta popularitat (líder) de JC en tots els aspectes sobre els que es
pregunta. En les preguntes referides a aspectes escolars (companys de taula i
company d’autocar) hi ha uns resultats pràcticament exactes: la SH i en JC són
els més populars (status sociomètric positiu), mentre que en LI, ZA i KE estan aïllats.
L’índex de coherència del grup és nul, doncs no trobem cap elecció recíproca.
Pel que respecte al gènere
no s’observa un subgrup, ni discriminació per ètnia o procedència (en KE és d’ètnia
gitana). Ara bé hem de tenir present que la limitació i desigualtat de la
mostra. Les relacions que s’estableixen no sabem trobar-l’hi una explicació
concreta: nens que fan extraescolar...
OBJECTIUS PENDENTS:
·
L’estudi
comparatiu de dos sociogrames passats en el mateix grup en dos temps diferents.
Per la qual cosa es realitzarà un altre sociograma a final de curs. Cada alumne
actua en un ambient, establint una relació que pot modificar l’ambient i
repercutir en la seva conducta.
·
Comparar
quin impacte té l’estructura sociomètrica en el rendiment escolar, ja que l’estatus
es relaciona amb els resultats acadèmics. Hem de pensar que l’aprenentatge es
realitza en grup. Tot i que en aquest cas serà molt difícil degut a les
diferències intel·lectuals innates de l’alumnat.
·
Aprofundir
en els motius d’elecció amb una entrevista sociomètrica no estructurada.
·
Comparar
els resultats amb l’observació.
Em sembla molt interessant!
ResponElimina