dissabte, 28 d’abril del 2018

EMOCIONS


Sovint considerem que la finalitat de l’escola és l’èxit acadèmic, però hi ha evidències que demostren que les persones amb una elevada intel·ligència emocional poden tenir més èxit a la vida que les que tenen major coeficient intel·lectual. Per tant, els docents tenen el repte de formar a persones integrades a la societat, amb eines socials i emocionals que els permetin afrontar els reptes de la vida.


El 1994 es va crear el Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning (CASEL) per potenciar l’educació emocional a tot el món. Posteriorment aquest terme fou presentat en el best seller “La Intel·ligència Emocional” (1995) de Daniel Goleman, investigador i periodista del New York Times. Afirma que la intel·ligència emocional és l’habilitat per gestionar els sentiments i emocions, discriminar entre ells i usar aquests coneixements per dirigir els propis pensaments i accions. La consciència emocional és conèixer les pròpies emocions i les dels altres.

El 1995 Daniel Goleman en el llibre Emotional Intelligence,

La Intel·ligència emocional és un concepte introduït l’any 1990 per Peter Salovey i J. Mayer a la Universitat de Harvard. Salovey va organitzar la intel·ligència emocional en cinc competències bàsiques:

§  Autoconeixement de les pròpies emocions

§  Control emocional

§  Capacitat de motivació

§  Empatia (Reconeixement de les emocions dels altres)

§  Habilitats socials i lideratge.


L’educació emocional a Catalunya es pot considerar que s’inicia a finals del s.XX. L’any 1997, a la Universitat de Barcelona es crea el Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica per investigar l’educació emocional. L’any 2000 es cel.lebra el primer Congrés Estatal d’Educació Emocional a la Universitat de Barcelona.


Abans d’iniciar un entrenament en solució de problemes socials és convenient confirmar que el nen és capaç de percebre i interpretar correctament els missatges no verbals que procedeixen dels altres.  Si el nen no és capaç de tenir clara la informació gestual, interpretarà la realitat social amb uns matisos diferents que dificultarà la relació amb els altres (Orjales, 1991).


A la xarxa trobem infinitats de webs amb idees per treballar l’educació emocional a l’aula:

A www.faroshsjd.net defineixen les emocions i dona pautes per educar la intel·ligència a la família i a l’aula, amb experiències de diferents països. També planteja un programa d’aprenentatge social i emocional i referències bibliogràfiques molt interessants.

A http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/58639/008200120100.pdf?sequence=1 trobem un treball que planteja incloure en el currículum d’Educació Infantil i Primària, les habilitats socials com a àrea relacionada amb l’ensenyament de temes transversals i valors.
A www.femeducacioemocional.org/ observem una fundació creada a Barcelona per difondre l’educació emocional.

A http://www.jornadeseducacioemocional.com/material-edicions-anteriors/  hi ha molt material sobre temes d’educació emocional: programes d’educació emocional, prevenció de conflictes, burnout …


Començaré per la primera competència básica (autoconeixement de les pròpies emocions), imprescindible per poder iniciar un entrenament en solució de problemes socials.  Si el nen no és capaç de tenir clara la informació gestual, interpretarà la realitat social amb uns matisos diferents que dificultarà la relació amb els altres (Orjales, 1991).
En la fitxa preparada avaluo el coneixement de les emocions i les situacions que els condueixen a sentir-se així.



RESPOSTA CORRECT
RESPOSTA INCORREC
KA
ZA
GA
KE
JC
 






TRISTOR
PENA





LLETJA
ENFADADA
ABURRIDA
ENVEJA





Un poco triste





Triste





Triste





Triste





Triste





RABIA
IRA




GANA
TONTA
FURIA





Muy enfadada




Cabreado




Fastidiado




Enrabiado




Enfadado





ALEGRIA





Alegre






Contento




Contento







Contento




Contento








PLORAR
PLOR
TRISTOR




VIOLENT




Muy triste




Llorando




Llorando




Triste




Miedo
 




ENFADADA




TRIST
SENSE POR
TONTO
ABURRIT
SERIÓS




Enfadada




Enfadado




Enojado




Enfadado
Triste
 
SORPRESA
PENSANT
CURIÓS
EXPRESSIÓ
INQUIETA
ALEGRE
Sorprendida
Sorprendido
Sorprendido
Miedo
Sorpresa





POR
ESPANTAT



SORPRÈS
TRIST
ATENT
BOCA OBERTA
PENSANT
QUASI PLORANT





Espantado



Fastic



Miedo


ENVEJA
BURLA
TONTO
ANTIPÀTIC
ASCO
TREU LA LLENGUA
TRISTOR
ENUIG
Burlarse
Insultar
Sacando la lengua
Asqueroso
Burla

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada