dimarts, 8 de maig del 2018

PLA DE SUPORT CONDUCTUAL


Només entrar en contacte amb la professora em manifesta la seva angoixa pels problemes conductuals d’un dels alumnes. En LI té 11 anys diagnosticat de TEA amb 5 anys. Assisteix al centre des de fa 3 anys. Té uns nivells acadèmics molt limitats i serioses dificultats de comportament.
En l’assignatura ANALISIS DE CASOS em après que una de les funcions més  importants d’un psicopedagog en un centre d’educació especial és proporcionar ajuts per a l’avaluació i tractament de les conductes problemàtiques. No són una dificultat exclusiva de l’alumne, sinó també del sistema escolar. Cal avaluar-les i tractar-les no únicament com a variable individuals, sinó també en correspondència amb les variables instruccionals de l’aula i de l’escola. El tractament de les conductes problemàtiques permeten crear entorns educatius més eficaços i amb un clima social positiu.


FUNCIONS DELS PSICOPEDAGOGS
ÀMBIT DE L’ESCOLA
·         Elaboració del PEC
·         Adequació del PCC
·         Identificació i determinació de les necessitats educatives
·         Organització escolar i estructura del professorat
ÀMBIT DE L’AULA
·         Programació de l’aula i programacions individuals
·         Organització de les activitats d’ensenyament-aprenentatge
·         Tractament de les conductes problemàtiques
·         Seguiment i avaluació del progres dels alumnes
ÀMBIT DE LA FORMACIÓ
·         Col.laboració en l’elaboració del pla de formació
·         Coordinació amb centres o institucions de formació
ÀMBIT DELS PARES
·         Elaborar, juntament amb els algres professionals, programmes de support i intervenció familiar
ÀMBIT DE LA COMUNITAT
·         Establir vincles de col.laboració amb les escoles de l’entorn
·         Coordinar-se amb els erveis de salut i socials de la zona
·         Establir lligams amb els serveis laborals
·         Afavorir les relacions amb les institucions socials i culturals de l’entorn.








       










  • Fase de línia base:
En primer lloc faig l’inventari de conducta BASC, davant de dos professors diferents.
Amb el qual observem diferents moviments inapropiats: no para de moure’s a la cadira, dona voltes per la classe, usa els materials escolars de manera inapropiada; vocalitzacions inapropiades: es riu inadequadament, fa sorolls molestos, parla en veu alta i s’aixeca; moviments motors repetitius: dona cops amb els dits o amb el llapis, dona cops amb els peus o es balanceja, es balanceja, agita les mans, va d’un costat cap a l’altre, parla, taral·leja o cantusseja. En aquesta observació no he vist cap comportament agressiu, però en altres ocasions ha destroçat el treball d’altres companys i ha donat cops. 

En les dues observacions amb diferents professores he trobat diferències significatives i sospito que en el cas LI hi ha un reforç de la conducta negativa. Per tal de comprovar-ho vaig servir una matriu d’interacció.

MESTRE




ALUMNE

Reforç positiu
Retirada reforç positiu
Càstig
Retirada reforç negatiu
S’aixeca




Dona voltes a l’aula




Es riu inadequadament




Fa sorolls molestos




...





De totes les conductes problemàtiques, pacto amb la professora que aquella que més distorsiona i es produeix amb més freqüència és la d’aixecar-se. Malgrat amb una observació és impossible, el treball repetit en aquesta aula em permet identificar variables ambientals que precedeixen la conducta, com són les tasques avorrides, excessivament llargues i amb un elevat grau de dificultat. Per la qual cosa es podria recomanar canviar-lo de grup durant les hores acadèmiques funcionals, en un grup de competències més semblants. Tanmateix se l’hi ha d’assignar tasques curtes o fragmentar-les i adequades al seu nivell de competències. 
  • Fase de tractament:
L’economia de fitxes té la seva base en els premis i càstigs aplicats a l’educació des de èpoques molt antigues. Lancaster (1778-1838) introdueix el ‘sistema de monitors’ a l’educació. Als anys 70, T. Ayllon i N. Azrin basant-se en el reforçament positiu del conductisme desenvolupen el sistema de fitxes.

Seria convenient realitzar el registre de autoreforç positiu col.lectiu perquè l’observació del reforç dels altres alumnes actuaria també com a reforça per en LI. Però es tracta d’un grup molt heterogeni per la qual cosa es difícil aplicar a tot el grup.
Els punts permeten un premi immediat. Al principi se l’hi exigirà poc temps d’estar assegut i s’anirà augmentant. El mateix nen posarà el seu gomet. Se’l permet aixecar a agafar el gomet, reduint que s’aixequi en un altre moment. Se’n portarà cada dia a casa el paper perquè l’aprovació social de la mare és una part per la regulació. També es podria aplicar un reforçament diferencial de taxes baixes. Atorgaríem un reforçament quan la resposta aparegui amb poca freqüència, per exemple 3 cops per sessió (45 minuts), la qual cosa facilitaria el treball de la professora. 

DILLUNS





Treballo assegut
 









Algunes orientacions per la professora són:
  1. Mostrar interès quan està treballant a la seva taula.
  2. Felicitar a altres nens per tal que l’imiti.
  3. Apropar-se a la seva taula periodicament i recolçar la mà a l’espatlla.
  4. Evitar prestar atenció a les conductes negatives. Si s’aixeca, se l’ignora.
  5. Fer-lo encarregat d’anar a buscar coses, però únicament se l’hi demanarà quan estigui assegut.
  • Fase de seguiment
Comprovarem l’eficàcia del pla d’intervenció i determinar si es mantenen les millores aconseguides amb una observació post-test. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada