![]() |
![]() |
La prova
qualitativa HTP fou desenvolupada per John Buch originalment per avaluar el funcionament
intel.lectual. Tal i com està dissenyada, s’aplica individualment, en una aula
en total silenci i posteriorment al dibuix se l’hi fan una sèrie de preguntes estandaritzades.
HOUSE - CASA
PROPORCIÓ
|
Gran
|
Ambient restrictiu i
tensió.
|
NIVELLS
|
2
|
Bon nivell cognitiu.
Observador. Detallista. Bona relació familiar.
|
TIPUS
|
Casa de camp
|
Desig de tranquil·litats,
sensibilitat, gust per les arts plàstiques.
|
VALLA
|
Present
|
Introversió i
desconfiança.
|
SIMETRIA
|
No
|
Poca rigidesa.
|
TAMANY
|
Gran
|
Alegria i benestar. Extraversió
|
PERSPECTIVA
|
Dreta
|
Preocupació ambiental,
anticipació del futur, estabilitat/control, habilitat per demorar la
gratificació.
|
LÍNIA BASE
|
Present
|
Necessitat de seguretat.
|
DETALLS
|
Excessius
|
Obsessius, compulsivitat i
ansietat.
|
PORTA
|
Tancada (Normal en nens
per manca d’habilitat)
|
Defensivitat. Introversió.
|
FINESTRES
|
Nombroses
|
Exhibicionisme.
|
Grans
|
Curiós, amb necessitat
d’aprendre i capacitat d’observació.
|
|
Ènfasis
Latència
de 30 seg.
|
Ambivalència social.
|
|
DETALLS IRRELLEVANTS
|
Núvols
|
Ansietat.
|
Grans
|
Aïllament.
|
|
DETALLS EXTRAVAGANTS
|
Casa en un pla
|
Comú en nens petits.
|
LÍNIA
|
Recarregada
|
Tensió, ansietat, vigor i organicistat.
|
Fragmentada
|
Organicistat.
|
|
SOSTRE
|
Simple de 2 vertents
|
Habitual en nens.
|
Amb teules
|
Persona creadora.
|
TREE - ARBRE
El temps per
completar el dibuix és de 4 minuts. El temps de latència és pràcticament nul.
Es tracta d’un arbre que hi ha prop de casa, de color rosa i morat; en l’estació
de primavera.
PERSON - PERSONA
|
El
temps per completar el dibuix (8 minuts) és normal, el temps de latència és de
20 segons. Usa la goma 4 vegades i redibuixa.
|
CAP
|
Gran
|
Comú en nens petits.
|
CABELL
|
Arrissat
|
Agresivitat.
|
BOCA
|
Línia
|
Agresivitat verbal.
|
ULLS
|
Tancats
|
Comú en nens petits.
|
COLL
|
Llarg
|
Exacerbació pel control.
|
MANS
|
Amagades
|
Dificultat en el contacte.
Rebuig en afrontar una situació.
|
LINIA BASE
|
Necessitat de recolzament,
inseguretat.
|
|
ALTRES ELEMENTS
|
Sol
|
Reclama més la figura
paterna.
|
La casa projecta les relacions interpersonals i familiars. L'arbre simbolitza les emocions i el concepte profun del jo. I la persona és el reflexe de l'autoimatge. En comparar el temps destinat, el nombre de cops que esborra i la latencia els tres dibuixos puc afirmar que en el cas de la casa i la persona són superiors. Són els més elaborats.
Com es pot observar hi ha alguna contradicció, però el mateix test diu que
la llista de conceptes és només una interpretació que ha de ser recolzada per
l’experiència clínica, el coneixement del manual HTP i altres materials.
Seguint aquestes instruccions eliminaria l’extraversió. A més em de tenir present que algunes
característiques s’han hagut d’eliminar doncs tal i com especifica el test és
propi de l’edat infantil. Els resultats d’aquest test només ens permeten fer hipòtesis
de treball que han de ser complementaries d’altres més objectives. Ens orienta
a buscar causes emocionals en la gran diferència entre l’àrea manipulativa i verbal,
obtinguda en el WISC.
Desde una perspectiva hipotético-deductiva són moltes les critiques que han
rebut els mètodes qualitatius, per la manca de fiabilitat i validesa. Però el
mètode científic experimental no és l’únic.
Molt interessant.
ResponEliminaVerònica Usles