dilluns, 26 de març del 2018

TEST H-T-P


Manual y Guía deInterpretación de la  Técnica de Dibujo         Proyectivo           John N. Buck           W. L. Warren


CASA-ÁRBOL-PERSONA        1                            TÉCNICA DE DIBUJO PROYECTIVO                                 ______...


La prova qualitativa HTP fou desenvolupada per John Buch originalment per avaluar el funcionament intel.lectual. Tal i com està dissenyada, s’aplica individualment, en una aula en total silenci i posteriorment al dibuix se l’hi fan una sèrie de preguntes estandaritzades.

HOUSE - CASA
El temps per completar el dibuix (10 minuts) és normal, el temps de latència és pràcticament nul i no hi ha pauses, usa la goma 5 vegades i redibuixa. L’actitud és molt bona, l’hi agrada molt dibuixar. En els comentaris diu que no és la seva casa, sinó una imaginaria, que l’hi agradaria que fos seva i dormir a la part de dalt Esquerra. 

PROPORCIÓ
Gran
Ambient restrictiu i tensió.
NIVELLS
2
Bon nivell cognitiu. Observador. Detallista. Bona relació familiar.
TIPUS
Casa de camp
Desig de tranquil·litats, sensibilitat, gust per les arts plàstiques.
VALLA
Present
Introversió i desconfiança.
SIMETRIA
No
Poca rigidesa.
TAMANY
Gran
Alegria i benestar. Extraversió
PERSPECTIVA
Dreta
Preocupació ambiental, anticipació del futur, estabilitat/control, habilitat per demorar la gratificació.
LÍNIA BASE
Present
Necessitat de seguretat.
DETALLS
Excessius
Obsessius, compulsivitat i ansietat.
PORTA
Tancada (Normal en nens per manca d’habilitat)
Defensivitat. Introversió.
FINESTRES

Nombroses
Exhibicionisme.
Grans
Curiós, amb necessitat d’aprendre i capacitat d’observació.
Ènfasis               
Latència de 30 seg.
Ambivalència social.
DETALLS IRRELLEVANTS
Núvols
Ansietat.
Grans
Aïllament.
DETALLS EXTRAVAGANTS
Casa en un pla
Comú en nens petits.
LÍNIA
Recarregada
Tensió, ansietat, vigor i organicistat.
Fragmentada
Organicistat.
SOSTRE
Simple de 2 vertents
Habitual en nens.
Amb teules
Persona creadora.



TREE - ARBRE


El temps per completar el dibuix és de 4 minuts. El temps de latència és pràcticament nul. Es tracta d’un arbre que hi ha prop de casa, de color rosa i morat; en l’estació de primavera.


TAMANY
Gran
Extrovertida, alegre.
ARRELS
Absència
Normal en nens de menys de 8-9 anys. Inseguretat emocional.
TERRA

Acostuma a ometres abans dels 9/10 anys.
TRONC
Amb un forat
Problemes emocionals

Llarg
Inquietud per projectar-se a l’exterior, extraversió.
BRANQUES
En punta
Agressivitat

Cap amunt
Optimisme i extraversió

Curtes
Baixa autoestima, problemas afectius.
BASE
Línia base
Contacte amb la realitat
FLORS
Excés
Defensa maníaca.
ALTRES ELEMENTS
Petits animal
Nen amb bon soport afectiu.
Sol
Reclama més la figura paterna.


PERSON - PERSONA

El temps per completar el dibuix (8 minuts) és normal, el temps de latència és de 20 segons. Usa la goma 4 vegades i redibuixa.

CAP
Gran
Comú en nens petits.
CABELL
Arrissat
Agresivitat.
BOCA
Línia
Agresivitat verbal.
ULLS
Tancats
Comú en nens petits.
COLL
Llarg
Exacerbació pel control.
MANS
Amagades
Dificultat en el contacte. Rebuig en afrontar una situació.
LINIA BASE

Necessitat de recolzament, inseguretat.
ALTRES ELEMENTS
Sol
Reclama més la figura paterna.

La casa projecta les relacions interpersonals i familiars. L'arbre simbolitza les emocions i el concepte profun del jo. I la persona és el reflexe de l'autoimatge. En comparar el temps destinat, el nombre de cops que esborra i la latencia els tres dibuixos puc afirmar que en el cas de la casa i la persona són superiors. Són els més elaborats.
Com es pot observar hi ha alguna contradicció, però el mateix test diu que la llista de conceptes és només una interpretació que ha de ser recolzada per l’experiència clínica, el coneixement del manual HTP i altres materials. Seguint aquestes instruccions eliminaria l’extraversió.  A més em de tenir present que algunes característiques s’han hagut d’eliminar doncs tal i com especifica el test és propi de l’edat infantil. Els resultats d’aquest test només ens permeten fer hipòtesis de treball que han de ser complementaries d’altres més objectives. Ens orienta a buscar causes emocionals en la gran diferència entre l’àrea manipulativa i verbal, obtinguda en el WISC.
Desde una perspectiva hipotético-deductiva són moltes les critiques que han rebut els mètodes qualitatius, per la manca de fiabilitat i validesa. Però el mètode científic experimental no és l’únic.







1 comentari: