En nens amb
dificultats de comunicació oral, el dibuix pot interpretar-se forma d’expressió
dels sentiments i com una forma
diagnòstica de l’estadi evolutiu. Són molts els estudis que s’hi han centrat.
Una de les
primeres teories de l’evolució del dibuix infantil és la de J.Sully,
centrant-se en el dibuix del cos humà i dels animals entre 2-6 anys. Cyril
(1927) estableix el període del gargot (2-3 anys), de la línia (4 anys),
simbolisme descriptiu (5-6 anys) i realisme visual (9-10 anys).
Lowenfeld i
Brittain (1972) afirmen que el dibuix infantil varia amb l’evolució i maduresa
dels nens. Classifica el dibuix infantil en les següents etapes:
ETAPA
|
EDAT
|
CARACTERÍSTIQUES
|
|
GARGOTEIG
|
GARGOT
|
2 anys
|
Traços desordenats.
|
GARGOT CONTROLAT
|
2 ½ anys
|
Realitza traços repetitius
amb el desig d’experimentar. Comença a desenvolupar la coordinació ma-ull.
|
|
GARGOT AMB NOM
|
3 ½ anys
|
El gargot adquireix
significació de forma espontània o per les preguntes de l’adult.
|
|
PREESQUEMÀTICA
|
4 – 7 anys
|
El dibuix és reconegut per
l’adult. Fan el primer esbós de la figura humana, que es representa usant
formes geomètriques. No tenen les proporcions correctes, ni els objectes estan
ben situats en l’espai, solen estar volant.
|
|
ESQUEMÀTICA
|
7 – 9 anys
|
Representen els objectes
amb detalls fàcilment reconeixibles pels adults. Comencen a prendre
consciencia de l’espai, apareixen la línia de terra, però segueix sense
existir proporció en la mida.
|
|
REALISTA
|
9 - 12 anys
|
Abandona l’esquema per la
representació de la figura humana, representa les característiques referides
al sexe mitjançant detalls en la vestimenta. Desapareix la línea de base. Es
basen en la realitat visual. Desapareix la línia base .
|
|
PSEUDONALISTA
|
12 – 14 anys
|
El cos humà té una gran
significació i exageren les característiques referides al gènere.
|
Tots els alumnes
són de 5é de primària d’una escola d’educació especial:
En GA també el situaria
en aquesta etapa. Dibuixa la figura animal una mica més evolucionada, afegint
braços i cames, tot i que sense cos i afegeix algun detall (orelles, cua i boca).
Les formes dibuixades són rectilínies i predominantment,
ondulades per fer el cap i els ull. Triga 6 minuts en acabar el dibuix, i
s’atura en tres ocasions per pensar.
|
Cap dels tres dibuixos ocupa tot el foli, la qual cosa s’associa amb manca de confiança, inseguretat i autoestima pobra.
En KE també estaria
en aquesta etapa. Dibuixa la figura animal amb braços i cames. En una de les
figures afegeix el cos sense volum. No hi ha una proporcionalitat correcta, la
figura és del mateixa mida que la casa. Usa diferents figures geomètriques
(rodones, quadrats, triangles…). A la
cara s’identifica els ulls i el nas i les orelles i la boca, en una figura. Hi
ha característiques diferencials en les diferents figures i en les cases (mida,
material de les cases…). Els objectes estan flotant, no hi ha línea de terra.
El traç té una pressió considerable i el fa ràpid i el tramat de dins les cases
sobresurt del perímetre, la qual cosa indica impulsivitat o falta de control.
S’observa motivació per l’aprenentatge en el fet que apareixen detalls com el
material de les cases. Predominen els traços rectilinis demostrant un
temperament fort, segur i impulsiu. El dibuix ocupa tot l’espai, els braços
oberts i cap amunt i en una figura sembla que la boca té una expressió de
somriure, demostren gran autoestima. Els diferents elements no tenen les proporcions
correctes, ni es troben ben situats en l’espai, ja que es troben volant i una
figura sobre de l’altre. La figura humana té una mida superior al real, comparant-lo
amb les cases signe d’egocentrisme.
|
Tant en KE com la KA ocupen tot el foli mostrant confiança, seguretat, ganes d’explorar l’entorn.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada